26.2.13

Muslim, 'Backpacker' Sebenar!

| | 2 comments

Semua tidur keletihan di lapangan terbang Geneva sementara menunggu penerbangan seterusnya ke Sharm El Syeikh
Istilah 'backpacker' memang sering digunakan dan menjadi tidak asing lagi sekarang ini. Saya berpendapat istilah ini kurang tepat jika sekadar menggalas beg, tidur di hostel murah, melawat seperti pelancong biasa dan hanya dalam jangka masa minggu. Backpacking sebenar ialah satu cabaran mengembara bukanlah pelancongan biasa.

Oleh itu, saya rasa istilah 'flashpacker' atau 'poshpacker' lebih berpatutan bagi pengembara yang lebih versatil. Dengan pemerhatian saya ber'flashpack' sebelum ini, dapat saya keluarkan 15 ciri-ciri poshpacker/flashpacker sejati yang muslim.


Mursyid dekat
Ponte Vecchio
Solat jamak sepanjang jalan
Nikmatnya solat jamak hampir setiap hari! Saya memang betul-betul merebut peluang kelonggaran ini setiap kali keadaan menepati dan menyebelahi. Ini antara perkara yang saya paling suka bila mengembara





semasa di Murano
Tidak kisah solat di mana-mana
Sujud di mana-mana sahaja bukan perkara yang ganjil lagi jika menjadi kebiasaan. Tidak juga terasa segan sedikitpun untuk bersolat di depan orang belum muslim di dalam bilik yang sama. Semasa di hostel di London, saya seorang sahaja Muslim di dalam satu bilik 12 orang & tidak menghalang saya untuk solat ketika itu



Bersama Arab
 Mesir di Rom
Terasa nikmat bila jumpa masjid
Walaupun jujurnya jarang ke masjid tetapi bila berada di negara yang dipenuhi gereja-gereja, masjid ibarat permata dalam kaca. Kagum dengan Grande Moschea di Roma yang amat besar dan indah!





Arab Tunisia 
di Venezia
Teruja bertemu sesama Muslim
Dapat bertemu dan berinteraksi dengan orang tempatan memang menakjubkan. Tetapi lebih mengujakan bila bertemu pelancong Muslim mahupun orang tempatan tambah-tambah lagi di negara bukan Islam.




Bilik di Firenze
Memerap dalam hostel pada waktu malam
Kebiasaannya ramai pelancong yang gemar beraktiviti malam di kelab, bar dan pub. Saya dan kawan-kawan biasanya hanya berkurung dalam hostel, menghabiskan masa berfacebook






Kebab di kedai
milik muslim Iran
Kebab dianggap makan besar
Dalam susah mencari kedai makanan Halal, songeh perut meminta nasi jangan dilayan. Syawarma atau Doner kebab jauh lebih baik daripada mee segera, biskut dan roti






Saya di dalam
tren di La Spezia
Botol mineral aset berharga
Kebanyakan teman-teman seperjalanan saya tidak terus membuang botol mineral setelah habis diminum tetapi disimpan untuk diisi air bagi tujuan bersuci. Tidak kiralah air besar, air kecil ataupun untuk berwuduk




Hari terakhir di
Venezia
Berselisih tentang kiblat & waktu solat perkara biasa
Pernah sekali, aplikasi waktu solat dan kompas saya berbeza dengan teman saya. Ada yang mengikut saya, ada yang bersetuju dengan teman saya dan ada juga mengukur dengan bayang matahari. Epik!




Arab Lubnan yang
membantu kami
Berbahasa Arab kemahiran berharga
Semasa kami mencari makanan Halal di kota Rom pada waktu malam dan semuanya sudah letih, tiba-tiba terdengar dua orang pejalan kaki berbahasa Arab. Saya menebalkan muka untuk bertanya dan mereka membawa kami ke sebuah restoran Turki. Memang jarang Arab boleh berbahasa Inggeris




Teman Arab saya
Sugi selain sunnah
Jika malas membeli ubat gigi atau leceh untuk bawa, saya dapati ada yang menggunakan kayu sugi. Bukan apa, ubat gigi tidak boleh dibawa masuk ke dalam kabin kapal terbang jika lebih 100ml dan berus gigi pula melecehkan kerana selalu tertinggal




Memanjakan perut
semasa di Firenze
Pura-pura ‘vegetarian’
Kalau memang terdesak tidak bertemukan restoran Halal, jalan inilah yang saya ambil. Pernah satu kali saya membeli piza sayuran dan kemudiannya teman saya memberitahu ianya dipotong dengan pisau yang sama memotong piza bacon! Teman saya mengambil keputusan untuk membeli burger ayam walhal tidak tahu taraf 'kesucian' ayam tersebut.




Almdudler
Tidak minum walaupun haus
Almdudler di Austria memang kelihatan meragukan. Semasa saya beratur di Hamburg pula, ada ditawarkan segelas air seakan wain merah. Semua melihat saya apabila saya bertanya apakah air itu. Sungguh memalukan! Ada pula teman hostel di Berlin mengajak keluar minum di bar dan sungguh pelik dia apabila saya mengaku tidak minum



Tandas cangkung
di masjid Rom
Terbiasa berwuduk di dalam tandas atau di sinki
Orang Arab memang sudah biasa menggunakan sinki sebagai tempat berwuduk. Tetapi menjadi kebiasaan juga bila ke negara bukan Islam. Rimas juga bila semua memandang saya semasa berwuduk di tandas lapangan terbang Gatwick dan ada yang sampai memesan supaya tidak menumpahkan air ke lantai




Restoran halal
di Venezia
3 perkataan bermakna: ‘Muslim’ ‘Pray’ ‘Halal’ 
Memang saya rasa betapa bermaknanya tiga perkataan ini. Yang paling penting untuk menggayakan sedikit tangan ketika bertanyakan 'Pray?' bagi tujuan mencari masjid.






Dudek yang gedik
Jakun melihat orang bercumbu!
Ada di kalangan teman-teman saya yang begitu bersemangat menceritakan pengalaman melihat orang berciuman di tempat awam. Mungkin pelik kerana bukan budaya biasa di negara-negara Islam terutamanya Malaysia





2 comments:

 
Facebook Instagram Facebook