25.2.13

Itali & Teman-teman

| | 4 comments
Kenangan ketika sedang mendaki tebing dari Vernazza ke Corniglia, taman negara Cinque Terre
Ragam dan tingkah orang bervariasi bezanya. Itu yang dapat saya simpulkan bila bermusafir secara berkumpulan. Variasi itu jugalah yang menambahkan lagi warna-warni memori serta pengalaman bersama-sama merantau. Secara peribadinya, saya kurang memilih untuk berjalan dalam kelompok yang besar lebih daripada empat kelima individu. 

Saya dan Mursyid, teman sejak di bangku sekolah menengah



Tapi begitulah hakikatnya bila kawan saya meminta untuk tolong membawa mereka ke Eropah dengan cara kos yang murah. Pada mulanya dia mencadangkan untuk ke Turki dan bersama beberapa kawan satu sekolah menengah dahulu. Saya pula mencadangkan untuk ke Itali setelah saya mendapati ada jalan yang lebih murah berbanding ke Turki. Semuanya berubah apabila hanya kami berdua sahaja yang memutuskan untuk pergi. 

Saya kemudiannya kurang bersemangat dan melupakan rancangan ini. Dalam diam, kawan saya mengajak beberapa rakannya dan saya juga ada mengajak ayam pelajar junior tahun satu yang saya kenal. Tanpa diduga, kami sekumpulan bersetuju untuk pergi walaupun tidak mengenali antara satu sama lain dengan dekat.


Sekali lagi saya ke negara beriklim sejuk pada musim sejuk! Saya berasa kurang selesa dengan ilusi meredah hawa dingin dan jalan basah yang bermain di fikiran tetapi demi teman, saya optimis. Lagipun saya memang tiada rancangan lain dan juga ingin merasai pengalaman bermusafir bersama Mursyid. Idea yang menarik pada hemat saya.

Dalam Colosseo
Saya & teman-teman di Colosseo
Kawan-kawan yang saya bawa terdiri daripada junior-junior satu universiti manakala kawan-kawan Mursyid pula terdiri daripada senior daripada universiti yang berlainan.


Di Rom, saya nampak mereka sedikit kaget untuk berinteraksi malah masih tidak dapat mengingati nama dengan betul walaupun kami sudah berutusan melalui facebook. Sangat kartun!

Sebelum kami tawan beratus anak tangga untuk naik ke cupola St Peter Basilica di Vatican
Setelah makan bersama, jalan bersama dan tidur bersama semua kelihatan rapat dan mesra. Apa yang kurang tentang berjalan ramai adalah kerugian masa. Maklumlah, ada yang lambat dan banyak pula kepala yang perlu dituruti, mengambil sedikit masa untuk merancang perjalanan seharian di sana.

Menara Pisa memang benar-benar condong!
Teringat pula kisah semasa hendak ke Pisa. Kami terlepas tren kerana ada salah seorang di antara kami lambat bersiap. Ada daripada kami yang tidak sebilik, menghalang kami mengejutkan yang lain bangun awal pada pagi itu. Kami terpaksa membeli tiket baru yang harganya jauh lebih tinggi daripada sebelumnya yang kami telah tempah. Saya kagum dengan mereka semua yang hanya reda dan berlapang dada. Itu langsung tidak menghalang mereka dari bersuka ria dan berlawak jenaka.

Di Pantai Monteresso Al Mare
Di pantai Vernazza
Kampung di Vernazza
Berlatar belakangkan bandar Firenze atau Florence. Memang mengantuk!
Bergambar semasa di Pulau Murano, Venice
Berdekatan dengan Piazza San Marco
Cukup rindu akan saat bergembira bersama di Itali. Memori bersama di sana bukanlah semuanya manis tapi yang pasti sedap rasanya. Ibarat masakan yang cukup rasa masam masin dan manisnya. Sungguh bertuah dapat mengenali mereka dan mengecapi rasa kebersamaan. 

Benarlah kata orang, bermusafir boleh merapatkan lagi tali persahabatan. Personaliti juga dapat dikenali secara lebih dekat. Saya juga sedikit sebanyak dapat menilai peribadi setiap daripada mereka berdasarkan reaksi terhadap masalah, ketika susah dan senang. Barangkali mereka juga dapat menilai diri saya sebenar.

Tidak percaya, cubalah!

4 comments:

  1. nnti saya nk pergi sini juga..tungguh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..semoga tercapai...

      Padam
  2. Jom pergi travel mano-mano pulok.

    BalasPadam

 
Facebook Instagram Facebook